Noticies

Què aporta una estratègia de benestar corporatiu a les organitzacions?

Tenir cura del benestar dels equips de treball no és només una manera d’afavorir la qualitat de vida dels treballadors, que ja seria, per si sol, un objectiu prou important. Aporta també millores en el rendiment i la productivitat i ofereix, al final, avantatge competitiu a les empreses que tenen capacitat d’aplicar una bona estratègia en aquest àmbit. Ens ho explica la Núria Durán, formadora i consultora d’empreses en els àmbits del management, lideratge, gestió d’equips, qualitat, sostenibilitat i mindfulness. Està especialitzada en la gestió de l’estrès i, justament, en la promoció de les polítiques de benestar corporatiu en tota mena d’organitzacions. Des de Madeofyoga, de la qual n’és CEO i fundadora, ha elaborat i desenvolupat projectes d’aquest àmbit per a equips de Caixabank, FCB, Stradivarius, Nespresso, Creu Roja, BIR, Air Liquide, Flex-N-Gate, Eix Estels, QSL o Calaix de Cultura, entre d’altres.
El benestar corporatiu és la clau per a situar les persones en el centre de les organitzacions, tal i com es mereixen. Per aconseguir-ho cal equilibrar les vuit dimensions que el configuren: l’emocional, l’ambiental, la intel·lectual, la física, l’ocupacional, l’espiritual, la social i la financera. Són les vuit dimensions que la medicina defineix per assolir un benestar complet i que mostrem en aquesta imatge.
 
 
Un missatge important que us vull transmetre és que cada dia caldria recordar que són les persones les que assoleixen els resultats, les que es comprometen amb un projecte, les que creen desenvolupament amb les seves idees, creences, resistències i motivacions. És per això que cal reconèixer constantment els aprenentatges, encerts i errors. 
 
Amb aquest recordatori reafirmem la necessitat de donar eines als equips per mantenir alt el seu nivell de motivació, claredat a l’hora de prendre decisions, i habilitat per a comunicar-se eficientment entre ells i tots els interlocutors necessaris. El punt de partida ha de ser sempre la voluntat de gaudir i de créixer en tots els aspectes, a més de reduir els nivells d’estrès i ansietat diaris.
 
Promoure el benestar corporatiu té molts avantatges, que us compartim a continuació, però el que realment importa és que cadascú, també des del seu lloc de treball, s’endugui eines per a tots els àmbits de la seva vida.
 
Els impactes positius són innegables. Les organitzacions que inverteixen en el benestar dels seus equips obtenen els següents  beneficis, estructurats en quatre pilars.
 
  1. Reducció de costos de rotació. Segons un estudi de la Society for Human Resource Management (SHRM), les empreses amb programes de benestar ben personalitzats, poden reduir un 28% la rotació. Cal recordar que la rotació produeix pèrdua de productivitat despeses de reclutar i formar nous equips. 
     
  2. Atracció de talent. Les persones demanen qualitat de vida, que aporta eines per a la salut mental, conciliació i flexibilitat, salut general, teletreball, i beneficis per a compartir amb la família. Tot això atrau i reté el talent en un mercat que cada vegada és més competitiu.
     
  3. Increment de la productivitat.  S’ha mesurat que la productivitat augmenta en un 21% quan hi ha benestar corporatiu, ja que els equips guanyen en compromís. 
     
  4. Millora de l’ambient de treball. L’entorn laboral es més inclusiu i adaptatiu. Segons la consultora Deloitte, les empreses que ofereixen flexibilitat obtenen fins a un 22% més de satisfacció laboral. 
 
Tenir una estratègia formalitzada és l’aposta més segura per millorar el benestar dels equips, és el més poderós que es pot fer per al rendiment de les persones i de l’organització. Permet, a mès, reduir costos, sempre des d’una mirada molt pràctica i amb uns objectius clars i ben definits. 
 
Quan s’implanta un pla de benestar corporatiu o accions prèvies a aquest pla, és clau entendre les necessitats reals de les persones. Preguntar, analitzar, escoltar i recollir totes les necessitats és crucial per a tenir èxit. Per això sempre treballem en la personalització dels serveis, ja que influeix directament en la participació, sostinguda en el temps. 
 
Segons l’informe Gallup, els equips milloren un 21% la productivitat  i un 22% la rendibilitat quan s’aplica una política clara de benestar corporatiu. Són equips altament compromesos, que treballen en un excel·lent clima laboral i atrauen talent. Tot plegat es tradueix en avantatge competitiu i podria ser signe d’identitat del sector del lleure i la cultura.  
 
Els professionals de l’acompanyament empresarial proposem habitualment la co-creació d’un pla estratègic en el qual s’estableixin uns valors ben definits, alineant polítiques de recursos humans, la responsabilitat social corporativa, la prevenció de riscos i la comunicació, catalitzadors fonamentals per tal que una bona estratègia de benestar es tradueixi en una realitat en la que tothom creu i hi inverteix temps. 
 
Núria Durán Minuesa
CEO i fundadora de Madeofyoga