Acció cultural per a la transformació social

  Online   Subvencionat Gestió Cultural

Dates online

Del 01/12/2025 al 28/01/2026

Hores online

30 h

Descripció:

Els reptes i les emergències a les quals hem de donar resposta actualment comporten la necessitat de replantejar la noció de creació cultural cap a una dimensió més social. Les institucions culturals actuals no poden quedar al marge d’una societat que s’interroga, es qüestiona i es replanteja nous models de creació i de comunicació per tal de donar resposta a les diverses crisis que patim.

Però si volem incentivar la participació hem de treballar en l’acompanyament. No podem obrir les portes dels nostres centres culturals i esperar que les coses passin, sinó que cal ser agents de canvi i preguntar-nos constantment: Què espera la ciutadania de nosaltres? Què necessita resoldre? Com pot la producció cultural ser un canal i un mitjà d’expressió d’aquestes necessitats?

En l’era de l’anomenada “societat líquida”, els models de centres culturals com a contenidors de serveis estancs i desconnectats entre sí han deixat de tenir sentit. Aquest curs es basa en una aposta ferma per la cultura i l’educació com a xarxa, com a tàndem. Un tàndem amatent a la diversitat i al foment del pensament crític i una aposta ferma per la transformació cap a una societat més justa.

Dirigit a:

Professionals o futurs professionals del patrimoni i la gestió cultural, educadors/es de museus, monitors/es, docents i totes les persones interessades en la cultura, el patrimoni i l'educació.

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Tècnics en educació infantil.
  • Animadors comunitaris, en general.
  • Monitors d'activitats recreatives i d'entreteniment.
  • Coordinadors de temps lliure.
  • Monitors d'educació i temps lliure.
  • Monitors socioculturals.
  • Altres tècnics i professionals de suport d'activitats culturals i artístiques.

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de graduat en educació secundària obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

A nivell tècnic

  • És necessari tenir un domini elemental en l’ús de la tecnologia.
  • Recomanem utilitzar un ordinador de sobretaula o un portàtil, per facilitar la lectura del material pedagògic i fer les activitats amb comoditat.
  • Connexió a internet.

Continguts:

MÒDUL 1: El sentit de la cultura al segle XXI (5h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Anàlisi del concepte de cultura.
    • Definició de cultura.
    • Raonaments ètics sobre la cultura.
  • Anàlisi de la cultura de masses.
    • Democratització de la cultura.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Esperit crític davant concepcions tradicionals de la cultura i predisposició a adoptar una mirada oberta i inclusiva.
  • Implicació en la creació d'espais de trobada i intercanvi cultural en la comunitat.
  • Actitud proactiva en la promoció de la cultura com a eina de transformació social i construcció de comunitat.

MÒDUL 2: Els equipaments culturals en l'actualitat (5h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Definició d’equipament cultural.
    • Concepte.
    • Història.
    • Tipologies.
    • Funcions.
  • Planificació d'un nou model.
    • Hibridació dels espais.
    • Gestió en col·laboració.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Identificació de fortaleses i debilitats d'un equipament cultural.
  • Implicació en el desenvolupament de projectes innovadors que responguin a les necessitats de la comunitat.
  • Aplicació dels principis de col·laboració i d’hibridació d'espais als equipaments culturals.

MÒDUL 3: L’agenda 2030 aplicada al sector cultural (5h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Anàlisi dels drets culturals.
    • Equitat.
    • Igualtat.
    • Accessibilitat.
  • Relació entre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i la Cultura.
    • Compromisos de l’Agenda 2030.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Actitud proactiva en la defensa i promoció dels drets culturals, basada en el coneixement del marc legal vigent.
  • Valoració de la cultura com a bé essencial per al desenvolupament social i personal.
  • Responsabilitat en la planificació i execució de projectes culturals, tenint en compte el seu impacte social i ambiental.

MÒDUL 4: Cultura i educació (10h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Impuls de la cultura i l'educació en la transformació social.
    • La Ciutat dels Infants de Francesco Tonucci.
    • La Carta de Ciutats Educadores.
    • Els reptes actuals de les ciutats educadores.
  • Disseny de projectes culturals amb voluntat transformadora.
    • Els 10 criteris bàsics per a un projecte cultural transformador.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Esforçar-se per dissenyar projectes culturals que responguin a necessitats reals de la comunitat.
  • Implicació en la generació d’iniciatives culturals per a la creació de ciutats amigables amb la ciutadania.
  • Adquisició de capacitat de lideratge i coordinació de projectes culturals que fomentin la transformació social.

MÒDUL 5: Bones pràctiques en projectes culturals i educatius transformadors (5h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Anàlisi de casos d'èxit.
    • Identificació de criteris per a la detecció i valoració de bones pràctiques.
    • Anàlisi de casos concrets de projectes transformadors, identificant els seus objectius, metodologies i impacte.
  • Disseny de projectes culturals amb impacte social.
    • Definició.
    • Metodologies.
    • Planificació i gestió.
    • Avaluació.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Responsabilitat en la planificació, implementació i avaluació de projectes culturals amb impacte social.
  • Rigor en la gestió de recursos econòmics i humans, així com per a la recerca d'aliances i col·laboracions.
  • Participació en la creació de narratives i relats que connectin amb la comunitat i generin impacte.
  • Predisposició per a la gestió del canvi i la incertesa, així com per a l'aprenentatge continu a partir de l'experiència.

Objectius:

Objectiu general

Analitzar la governança dels espais culturals en clau col·laborativa, seguint la premissa d’una educació holística i d’una convivència pacífica.

Objectius específics

  • Definir el concepte de cultura i la seva evolució, analitzant les implicacions socials i el paper de la cultura en la societat actual.
  • Definir els usos, funcions i possibilitats dels equipaments culturals en el context actual.
  • Analitzar el marc legal de referència dels drets culturals en el context de l'Agenda 2030.
  • Identificar la importància de la cultura i l'educació com a elements transformadors de la societat.
  • Dissenyar propostes de millora de projectes culturals a partir dels seus punts forts i febles.

Metodologia:

L’organització permet treballar de manera asincrònica, és a dir, cada persona pot fer el curs en l’horari que li vagi millor, sempre que respecti les dates d'inici i final de cada activitat. 

El curs està pensat perquè els alumnes hi dediquin unes 5 hores a la setmana. Es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.

Durant tot el curs, tindràs el suport de la tutora i de la coordinació tècnica. Els dubtes es respondran tan aviat com sigui possible, i com a màxim en 48 hores (excepte si envies la consulta en divendres).

Avaluació continuada i certificació

Cal fer totes les activitats dins dels terminis establerts. Si algú no pot complir els terminis, ha de dir-ho abans a la tutora del curs, que decidirà si es pot fer una excepció.

Els terminis són setmanals: els mòduls s’obren cada dilluns, i les activitats s’han de fer abans del diumenge a les 23:55 h.

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i l'Escola Efa, cal fer i aprovar totes les activitats del curs.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

En inscriure's cal presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons cada cas.

Inscriu-te aquí

Acció cultural per a la transformació social

Una aposta ferma per la cultura i l’educació com a parella indispensable

Inscriu-te aquí

Codi

S1.1-26

Impartit per

Helena Minuesa

Llicenciada en Humanitats i Màster en Gestió del patrimoni cultural per la Universitat de Barcelona.

Actualment és Tècnica superior de Cultura al CERC- Centre d'Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona (Gerència de Cultura) i combina la seva professió amb la tutorització dels cursos "Mediació del patrimoni cultural" i "Acció cultural per a la transformació social", dins l'àmbit dedicat a la Gestió Cultural d'Escola Efa. 

Ha sigut responsable, durant més de 13 anys, del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat del Vallès, dissenyant, coordinant i implementant nombroses iniciatives per a garantir l'accés a la cultura per a tothom. Anteriorment havia sigut guia turística al Gran Teatre del Liceu i educadora als Museus de Sant Cugat.

"M'agrada imaginar-me com una persona promotora de projectes per a la democratització real de la cultura".

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat