Online
Subvencionat
Salut
Dates online
Del 01/04/2025 al 07/05/2025
Descripció:
La paraula dol o pèrdua ens fa recordar persones estimades que han mort, però hi ha molts tipus de pèrdues, petites o grans que hem viscut i viurem a la vida: pertinences, feines, la parella, amistats, etapes de la vida (com l’adolescència, o la juventut). També hi ha pèrdues físiques, incloses les capacitats sensorials, cognitives, motores, psicològiques...
Davant qualsevol pèrdua es pot iniciar un dol, no sols és aplicable a la mort d'una persona.
Per tant el procés de dol s’inicia sempre que té lloc una pèrdua significativa, sempre que es perd alguna cosa que per a nosaltres conté un valor. Un valor que pot ser real o simbòlic, conscient o inconscient per a qui ho perd.
Dirigit a:
Qualsevol persona que vulgui conèixer com és el procés de dol, les seves fases i les principals expressions emocionals davant d'aquesta situació, i que vulgui adquirir recursos per acompanyar altres persones que l'estiguin visquent.
Situació laboral
- Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
- Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per l'empresa conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.
Ocupacions i llocs de treball relacionats
- Terapeutes ocupacionals.
- Infermers de cures generals.
- Educadors socials.
- Treballadors socials.
- Tècnics en integració social.
- Auxiliars d'infermeria de geriatria.
- Cuidadors de persones amb discapacitat i/o dependència, en institucions.
- Assistents domiciliaris.
- Assistents, acompanyants de persones.
A nivell tècnic
- És necessari tenir un domini elemental en l’ús de la tecnologia.
- Recomanem utilitzar un ordinador de sobretaula o un portàtil, per facilitar la lectura del material pedagògic i fer les activitats amb comoditat.
- Connexió a internet.
Continguts:
MÒDUL 1. Tipus de pèrdues i el procés del dol (6 hores)
Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques
- Identificació d'una pèrdua.
- Importància de la pèrdua.
- Enumeració i anàlisi dels tipus de pèrdues.
- Pèrdua de persones estimades i pèrdues d'abstraccions equivalents.
- Distinció de les etapes d'un procés de dol.
- Fase de xoc, embotament o “anestèsia emocional”.
- Fase de “protesta o ràbia per la pèrdua”, també anomenada fase d'”anhel”.
- Fase de desesperació i/o desorganització.
- Fase de més o menys grau de reorganització.
- Identificació del dol com un procés.
- El procés de treball personal i íntim del dol.
Habilitats de gestió, personals i socials
- Consciència sobre la pèrdua i el significat que pot tenir per a les persones acompanyades.
- Sensibilització cap als diferents tipus de pèrdues.
- Desenvolupament d'actituds empàtiques envers les persones acompanyades que han patit o pateixen una pèrdua.
- Assimilació del procés de dol i les possibles etapes que comporta.
- Predisposició per acompanyar a les diferents fases del procés.
MÒDUL 2. El dol i la mort a les diferents cultures (3 hores)
Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques
- Identificació de diferents cultures.
- Societats occidentals de tipus individualista.
- Societats orientals de tipus col·lectivista.
- Distinció de conceptes relatius al dol en els diferents tipus de societats.
- El concepte de mort.
- El treball de dol.
- Possibles elements rituals, creences espirituals o religioses.
Habilitats de gestió, personals i socials
- Actitud empàtica del procés de dol en diferents cultures.
- Respecte per la varietat de creences religioses i espirituals, així com per les diferències culturals.
- Sensibilització per la possible existència d'una dimensió religiosa o espiritual a les persones acompanyades.
MÒDUL 3. L'acompanyament a les persones que es troben en procés de dol (4 hores)
Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques
- Identificació de les necessitats de la persona que es troba vivenciant un procés de dol.
- Espai d'escolta per expressar idees i sentiments.
- Rituals.
- Examinació de la nova situació i maneres d'enfrontar-la.
- Acceptació de la pèrdua.
- Reconstrucció de la identitat.
- Restabliment dels projectes vitals, vincles familiars i socials.
- El treball de dol.
Habilitats de gestió, personals i socials
- Adquisició d'eines d'escolta i acompanyament.
- Consciència sobre les possibilitats de la persona acompanyada i la seva singularitat.
- Atenció sobre processos de dol patològic per a possible derivació a recursos adequats.
MÒDUL 4. Tècniques professionals d'acompanyament al procés de dol (7 hores)
Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques
- Identificació d'eines per poder acompanyar la persona en procés de dol.
- L´espai d´escolta neutra.
- Ritmes de recuperació del dol.
- Preguntes obertes.
- Conceptualització de les emocions en paraules.
- Reconeixement de la singularitat de cada persona per treballar el dol.
- El passatge de la situació ideal a la situació real.
- Xarxa de suport familiar i social.
- Expressió de les creences espirituals o religioses.
- Recursos d'acompanyament psicològic o farmacèutic.
- Anàlisi dels aspectes vitals de la persona acompanyada.
- Capacitat psíquica per a l'elaboració de successos traumàtics.
- La significació de la pèrdua.
- Situacions en què es va produir la pèrdua.
- Els factors culturals.
- Grau d'integració psicosocial.
- Temps de recuperació.
- Enumeració dels diferents tipus d'emocions.
- Emocions negatives, positives, ambigües, socials i estètiques.
- Identificació d'eines de la persona professional per acompanyar.
- Gestionar les pròpies emocions.
- Treball en xarxa amb altres persones professionals.
- Manteniment d'una "distància òptima" i d'una actitud de cautela a l'escolta.
- Espai d'escolta o acompanyament psicològic.
Habilitats de gestió, personals i socials
- Consciència de la importància de gestionar les emocions pròpies a l'hora d'acompanyar un procés de dol.
- Actitud sensible com a professional d'acompanyament.
Objectius:
Objectiu general
Identificar les característiques d'un procés de dol i distingir les eines necessàries per acompanyar les persones que l'estan vivint.
Objectius específics
- Identificar què és una pèrdua, els tipus que hi poden haver i les etapes del procés del dol.
- Identificar diferents cultures i la seva concepció sobre la mort i el dol.
- Analitzar les necessitats de la persona en procés de dol.
- Identificar eines per acompanyar el procés de dol, sent capaç de gestionar alhora les pròpies emocions.
Metodologia:
L’organització permet treballar de manera asincrònica, és a dir, cada persona pot fer el curs en l’horari que li vagi millor, sempre que respecti les dates d'inici i final de cada activitat.
El curs està pensat perquè els alumnes hi dediquin unes 5 hores a la setmana. Es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.
Durant tot el curs, tindràs el suport de la tutora i de la coordinació tècnica. Els dubtes es respondran tan aviat com sigui possible, i com a màxim en 48 hores (excepte si envies la consulta en divendres).
Avaluació continuada i certificació
Cal fer totes les activitats dins dels terminis establerts. Si algú no pot complir els terminis, ha de dir-ho abans a la tutora del curs, que decidirà si es pot fer una excepció.
Els terminis són setmanals: els mòduls s’obren cada dilluns, i les activitats s’han de fer abans del diumenge a les 23:55 h.
Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i l'Escola Efa, cal fer i aprovar totes les activitats del curs.
Observacions:
La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.
Al inscriure's cal presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons cada cas.
Inscriu-te aquí