Educació inclusiva centrada en el trastorn de l'espectre autista (TEA)

  Online   Subvencionat Eines i recursos educatius

Dates online

Del 22/04/2025 al 25/06/2025

Hores online

35 h

Descripció:

La intervenció educativa te una gran rellevància en l'evolució dels infants diagnosticats amb algun trastorn de l'espectre autista (TEA), des de l'educació podem contribuir activament en el seu desenvolupament i benestar. Les persones diagnosticades amb algun trastorn de l'espectre autista (TEA) precisen d'una metodologia adaptada, reforç escolar i adaptació del currículum escolar.

Hi ha diverses teràpies i intervencions conductuals dissenyades per ajudar amb els trets característics específics i aportar una millora substancial en la qualitat de vida dels infants diagnosticats amb TEA; partint de que els trastorns de l'espectre autista no tenen cura, perquè no són cap malaltia.

Dirigit a:

Persones que treballen com a docents, mestres, professorat, monitoratge de lleure, vetlladores, monitores de suport, educadores socials... i professionals de l'educació.

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Formadors de formació no reglada.
  • Formadors de formació per a la feina.
  • Educadors socials.
  • Mestres d'educació primària, en general.
  • Mestres d'educació especial, en general.
  • Tècnics educadors d'educació especial.
  • Formadors de formadors.
  • Monitors de serveis a la comunitat.

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

A nivell tècnic

  • És necessari tenir un domini elemental en l’ús de la tecnologia.
  • Recomanem utilitzar un ordinador de sobretaula o un portàtil, per facilitar la lectura del material pedagògic i fer les activitats amb comoditat.
  • Connexió a internet.

Continguts:

MÒDUL 1. Conceptes bàsics sobre l'alumnat amb TEA (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Identificació de les característiques principals de l'espectre Autista.
    • Causes.
    • Tipus de trastorn de l'espectre autista.
    • Malalties relacionades amb el trastorn.
    • Etapes de l´autisme infantil.
  • Distinció dels elements claus per a la inclusió.
    • Hàbits i les habilitats d'auto nomia personal.
    • Llenguatge i estil de comunicació.
    • La interrelació amb l'alumnat i el personal docent.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Predisposició per a fomentar i dur a terme actituds inclusives.
  • Consciència de les múltiples possibilitats de l'alumnat amb necessitats educatives especials.
  • Compromís amb l'alumnat amb necessitats educatives especials.

MÒDUL 2. Avaluació psicològica i implicació pedagògica (15 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Elaboració d'un disseny d'avaluació psicològica.
    • Estil cognitiu i les implicacions que té en l'aprenentatge.
    • Estratègies que afavoreixin latenció a lalumnat amb TEA.
  • Demostració de recursos comunicatius.
    • Adaptacions curriculars: infantil, primària, secundària.
    • Recursos per atendre les necessitats psicoeducatives de l'alumnat dins de l'aula ordinària.
  • Gestió del temps lliure i excursions.
    • Simulació d'estratègie s per als esbarjos i menjadors escolars.
    • Simulació d'estratègies per fer excursions.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Responsabilitat a realitzar activitats educatives inclusives.
  • Atenció a potenciar activitats que aptes per a qualsevol alumnat.

MÒDUL 3. El treball en equip i la perspectiva interdisciplinar (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Disseny de la intervenció en el context familiar.
    • Necessitats de les famílies.
    • Orientació a la família de l'alumne i l'alumna amb autisme.
  • Descripció de tots els professionals implicats.
    • Relació entre psicopedagogs, mestres, educadors, logopedes, psicòlegs, etc.
    • Varietat de recursos i tècniques pel tractament i el procés educatiu.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Compromís amb el Benestar emocional dels alumnes i familiars.
  • Actitud empàtica.
  • Sensibilitat per la diferència.
  • Predisposició per treballar en equip.
  • Actitud col·laborativa.
  • Compromís pels acords compartits.

Objectius:

Objectiu general

Descriure als professionals de l'educació, els elements principals derivats de l'espectre autista per a la seva consideració a l'aula.

Objectius específics

  • Identificar l'alumne i l'alumna amb autisme.
  • Definir elements per a lorientació de la pràctica professional destinada a l'alumnat amb TEA en el marc de
    l'educació inclusiva.
  • Identificar la perspectiva interdisciplinària per atendre les famílies de lalumnat amb TEA.

Metodologia:

L’organització permet treballar de manera asincrònica, és a dir, cada persona pot fer el curs en l’horari que li vagi millor, sempre que respecti les dates d'inici i final de cada activitat. 

El curs està pensat perquè els alumnes hi dediquin unes 5 hores a la setmana. Es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.

Durant tot el curs, tindràs el suport de la tutora i de la coordinació tècnica. Els dubtes es respondran tan aviat com sigui possible, i com a màxim en 48 hores (excepte si envies la consulta en divendres).

Avaluació continuada i certificació

Cal fer totes les activitats dins dels terminis establerts. Si algú no pot complir els terminis, ha de dir-ho abans a la tutora del curs, que decidirà si es pot fer una excepció.

Els terminis són setmanals: els mòduls s’obren cada dilluns, i les activitats s’han de fer abans del diumenge a les 23:55 h.

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i l'Escola Efa, cal fer i aprovar totes les activitats del curs.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

Al inscriure's cal presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons cada cas.

Inscriu-te aquí

Educació inclusiva centrada en el trastorn de l'espectre autista (TEA)

Recursos, eines i tècniques per treballar amb infants diagnosticats amb el Trastorn de l'Espectre Autista.

Inscriu-te aquí

Codi

S12.2-25

Impartit per

Clara Vergés

Freelance emocionada de la creació i impartició de cursos en qualsevol modalitat. Li encanta inventar i que les persones aprenguin, tot unit és la fórmula resultant de la Gestió del Talent (la seva especialitat en Psicologia). 

"Si hi ha menjar per enmig i GOSSOS... no plego mai. Des del principi col·laborant amb Escola EFA, i espero que no acabi i dins la professió des de 1998".

Nuria García

Pdagoga, psicopedagoga, formadora i especialista en atenció a la diversitat.

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat