Addiccions en adolescents, ús patològic de les tecnologies d'informació i comunicació

  Online   Subvencionat Eines i recursos educatius

Dates online

Del 18/02/2025 al 26/03/2025

Hores online

15 h

Descripció:

Està augmentant un nou tipus d’addiccions no vinculades al consum de substàncies, sinó a actes socialment acceptats. Estem parlant de l’ús sense control de les noves tecnologies (mòbils, tauletes, ordinadors, vídeojocs...). En molts casos les persones amb adiccions són infants i adolescents.
Identificar de les bases de les addiccions i identificar els factors de risc poden ser eines de prevenció i actuació.

Dirigit a:

Qualsevol professional que vulgui conèixer metodologies i eines per fer un acompanyament enriquidor a adolescents i joves en el seu camí cap a l'edat adulta.

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Professors de formació professional (matèries específiques)
  • Psicòlegs, en general
  • Educadors de carrer
  • Educadors de menors
  • Educadors socials
  • Treballadors socials
  • Professors d'ensenyament secundari (excepte matèries específiques de formació professional)
  • Mestres d'educació primària, en general
  • Tècnics en integració social
  • Educadors per a la salut

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

A nivell tècnic

  • És necessari tenir un domini elemental en l’ús de la tecnologia.
  • Recomanem utilitzar un ordinador de sobretaula o un portàtil, per facilitar la lectura del material pedagògic i fer les activitats amb comoditat.
  • Connexió a internet.

Continguts:

MÒDUL 1. Bases psicològiques de les socioaddiccions (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Bases psicològiques de les addiccions al col·lectiu adolescent.
    • Orígens de l'addicció.
    • Neurobiologia.
    • Detecció i avaluació de les addiccions.
    • Intervenció de les addiccions.
  • Descripció de les plataformes més habituals de tendència a l'addicció comportamental.
    • Els jocs virtuals.
    • Les xarxes socials i aplicacions.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Compromís responsabilitat i empatia amb les persones que presenten addiccions.
  • Capacitat analítica per a la identificació dels diferents indicadors que alerten d'una possible addicció.
  • Interès per conèixer les causes i indicadors de les addiccions.
  • Sensibilització amb la prevenció de les addiccions al col·lectiu.

MÒDUL 2. Identitat a les xarxes socials i al món virtual (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Descripció dels factors de risc sobre la identitat del col·lectiu adolescent.
    • Riscos de l'ús desmesurat de xarxes socials.
    • Riscos de l'ús desmesurat de dispositius mòbils i aplicacions.
  • Formulació d'estratègies de prevenció de l'ús desmesurat de xarxes socials i dispositius digitals.
    • Limitació de l'ús d’aparells.
    • Foment de les relacions interpersonals.
    • Potenciació d´aficions i esport.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Consciència de la importància de l’adquisició de bons hàbits en l'ús de les xarxes socials i les TIC per prevenir addiccions.
  • Responsabilitat en la prevenció de les addiccions al col·lectiu adolescent.
  • Interès per conèixer les bases de la construcció de la identitat adolescent.

 

Objectius:

Objectiu general

Identificar els factors de risc de les TIC i les xarxes socials en la generació d'addiccions al col·lectiu adolescent.

Objectius específics

  • Identificar les bases de les addiccions a la població general i, en especial, al col·lectiu adolescent.
  • Identificar els factors de risc de les xarxes socials i les TIC sobre la identitat del col·lectiu adolescent, així com pautes de prevenció de les addiccions.

Metodologia:

L’organització permet treballar de manera asincrònica, és a dir, cada persona pot fer el curs en l’horari que li vagi millor, sempre que respecti les dates d'inici i final de cada activitat. 

El curs està pensat perquè els alumnes hi dediquin unes 5 hores a la setmana. Es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.

Durant tot el curs, tindràs el suport de la tutora i de la coordinació tècnica. Els dubtes es respondran tan aviat com sigui possible, i com a màxim en 48 hores (excepte si envies la consulta en divendres).

Avaluació continuada i certificació

Cal fer totes les activitats dins dels terminis establerts. Si algú no pot complir els terminis, ha de dir-ho abans a la tutora del curs, que decidirà si es pot fer una excepció.

Els terminis són setmanals: els mòduls s’obren cada dilluns, i les activitats s’han de fer abans del diumenge a les 23:55 h.

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i l'Escola Efa, cal fer i aprovar totes les activitats del curs.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

Al inscriure's cal presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons cada cas.

Inscriu-te aquí

Addiccions en adolescents, ús patològic de les tecnologies d'informació i comunicació

Eines per identificar les bases de les addiccions i poder detectar factors de risc en les tecnologies.

Inscriu-te aquí

Codi

S2.1-25

Impartit per

Dionayra Gonzalez

Diona González. Psicòloga, especialista en Psicoteràpia i Hipnosi Ericksoniana. Apassionada per l'acompanyament a persones en els seus processos vitals i de millora que els ajuden a agumentar la seva  qualitat de la vida.

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat