Mediació patrimonial i educació cultural

Barcelona   Subvencionat Gestió Cultural

Dates del curs

03-05-2025 - 07-06-2025

Hores

30 h

Dates i horaris presencials

Dissabte, 03 de maig de 09:30 a 14:30
Dissabte, 10 de maig de 09:30 a 14:30
Dissabte, 17 de maig de 09:30 a 14:30
Dissabte, 24 de maig de 09:30 a 14:30

Veures totes les dates i horaris

Descripció:

Què és la cultura de proximitat? Com podem intervenir com a professionals de la cultura?

Aquest formació obre el vincle per acostar el patrimoni cultural i turístic a un recurs educatiu de primer nivell.

Aportarem eines i recursos per entendre i identificar una relació directa entre l'Art, la cultura, el patrimoni i l'usuari amb una metodologia de l'aprenentatge basada en l'experiència directa. 

Dirigit a:

Professionals o futurs professionals del patrimoni cultural, educadors/es de museus, docents i totes les persones interessades en la cultura, la el patrimoni i l'educació.

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Gestors culturals.
  • Animadors socioculturals.
  • Monitors socioculturals.
  • Promotors de cursos de cultura i oci.

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

Continguts:

MÒDUL 1. El patrimoni com a recurs (10h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Interpretació del patrimoni cultural i natural de l'entorn local.
    • Anàlisi dels recursos i serveis de la destinació turística.
    • Necessitats i expectatives dels diferents segments de mercat.
    • Possibles segmentacions de la destinació per respondre al mercat.
    • Principis i objectius de la interpretació del patrimoni.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Predisposició per al reconeixement del patrimoni cultural com a recurs educatiu.

MÒDUL 2. Entitats gestores i models de gestió (10h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Localització dels tipus de gestió i models.
    • Servei d´informació turística.
    • Distribució externa de la informació d'un Centre d'Informació Turística.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Implicació, canalització i transmissió d’informació, interès pel patrimoni cultural.

MÒDUL 3. Ús educatiu i turístic del patrimoni (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Identificació de les fonts d’informació turística.
    • Tipus d'informació que cal obtenir i processar.
    • Identificació, valoració i classificació de les fonts d’informació turística.
    • Tècniques de registre, arxiu i actualització d’informació turística.
    • Metodologies per a l'anàlisi, el contrast i l'arxiu de la informació.
    • Metodologia per a l’actualització permanent: procediments i costos.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Compromís amb l'ús de metodologies d'ensenyament-aprenentatge aplicades a recursos culturals.

Objectius:

Objectiu general

Identificar els elements bàsics per generar una mediació entre art, cultura, patrimoni i usuari.

Objectius específics

  • Identificar el patrimoni cultural i natural com a recurs educatiu.
  • Incorporar continguts educatius a l'activitat turística.
  • Distingir les metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb recursos patrimonials.

Metodologia:

La formació té un marcat caire pràctic, actiu i participatiu. Es treballarà de forma individual i a través de la interacció entre iguals, utilitzant materials teòrics i pràctics com l’estudi de casos o la resolució de problemes reals que promouen l'aprenentatge constructiu, el pensament crític, habilitats de relacions interpersonals i de treball en equip.

Aquesta metodologia permet interioritzar les competències procedimentals per aplicar-les a la realitat laboral.

Avaluació continuada i certificació

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i de l'Escola EFA, cal fer i aprovar totes les activitats del curs, i complir amb l'assistència del 75%.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada  pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.

Al inscriure's es demanarà la documentació acreditativa de la situació laboral.

Inscriu-te aquí

Mediació patrimonial i educació cultural

Eines per apropar el patrimoni cultural i turístic com a recurs educatiu

Inscriu-te aquí

Codi

S26.1-25

Lloc de realització

Escola EFA

C/ Ramón Turró 71
08005 Barcelona

Impartit per

Helena Minuesa

Llicenciada en Humanitats i Màster en Gestió del patrimoni cultural per la Universitat de Barcelona.

Actualment és Tècnica superior de Cultura al CERC- Centre d'Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona (Gerència de Cultura) i combina la seva professió amb la tutorització dels cursos "Mediació del patrimoni cultural" i "Acció cultural per a la transformació social", dins l'àmbit dedicat a la Gestió Cultural d'Escola Efa. 

Ha sigut responsable, durant més de 13 anys, del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat del Vallès, dissenyant, coordinant i implementant nombroses iniciatives per a garantir l'accés a la cultura per a tothom. Anteriorment havia sigut guia turística al Gran Teatre del Liceu i educadora als Museus de Sant Cugat.

"M'agrada imaginar-me com una persona promotora de projectes per a la democratització real de la cultura".

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat