Mediació patrimonial i educació cultural

  Online   Subvencionat Gestió Cultural

Dates online

Del 03/11/2025 al 24/12/2025

Hores online

30 h

Descripció:

Què és la cultura de proximitat? Com podem intervenir com a professionals de la cultura?

Aquesta formació obre el vincle per acostar el patrimoni cultural i turístic a un recurs educatiu de primer nivell.

Aportarem eines i recursos per entendre i identificar una relació directa entre l'Art, la cultura, el patrimoni i l'usuari amb una metodologia de l'aprenentatge basada en l'experiència directa. 

Dirigit a:

Professionals o futurs professionals del patrimoni cultural, educadors/es de museus, docents i totes les persones interessades en la cultura, el patrimoni i l'educació.

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Gestors culturals.
  • Animadors socioculturals.
  • Monitors socioculturals.
  • Promotors de cursos de cultura i oci.

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de graduat en educació secundària obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

A nivell tècnic

  • És necessari tenir un domini elemental en l’ús de la tecnologia.
  • Recomanem utilitzar un ordinador de sobretaula o un portàtil, per facilitar la lectura del material pedagògic i fer les activitats amb comoditat.
  • Connexió a internet.

Continguts:

MÒDUL 1. El patrimoni com a recurs (10h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Interpretació del patrimoni cultural i natural de l'entorn local.
    • Anàlisi dels recursos i serveis de la destinació turística.
    • Necessitats i expectatives dels diferents segments de mercat.
    • Possibles segmentacions de la destinació per respondre al mercat.
    • Principis i objectius de la interpretació del patrimoni.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Predisposició per al reconeixement del patrimoni cultural com a recurs educatiu.

MÒDUL 2. Entitats gestores i models de gestió (10h)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Localització dels tipus de gestió i models.
    • Servei d'informació turística.
    • Distribució externa de la informació d'un Centre d'Informació Turística.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Implicació, canalització i transmissió d’informació, interès pel patrimoni cultural.

MÒDUL 3. Ús educatiu i turístic del patrimoni (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Identificació de les fonts d’informació turística.
    • Tipus d'informació que cal obtenir i processar.
    • Identificació, valoració i classificació de les fonts d’informació turística.
    • Tècniques de registre, arxiu i actualització d’informació turística.
    • Metodologies per a l'anàlisi, el contrast i l'arxiu de la informació.
    • Metodologia per a l’actualització permanent: procediments i costos.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Compromís amb l'ús de metodologies d'ensenyament-aprenentatge aplicades a recursos culturals.

Objectius:

Objectiu general

Identificar els elements bàsics per generar una mediació entre art, cultura, patrimoni i usuari.

Objectius específics

  • Identificar el patrimoni cultural i natural com a recurs educatiu.
  • Incorporar continguts educatius a l'activitat turística.
  • Distingir les metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb recursos patrimonials.

Metodologia:

L’organització permet treballar de manera asincrònica, és a dir, cada persona pot fer el curs en l’horari que li vagi millor, sempre que respecti les dates d'inici i final de cada activitat. 

El curs està pensat perquè els alumnes hi dediquin unes 5 hores a la setmana. Es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.

Durant tot el curs, tindràs el suport de la tutora i de la coordinació tècnica. Els dubtes es respondran tan aviat com sigui possible, i com a màxim en 48 hores (excepte si envies la consulta en divendres).

Avaluació continuada i certificació

Cal fer totes les activitats dins dels terminis establerts. Si algú no pot complir els terminis, ha de dir-ho abans a la tutora del curs, que decidirà si es pot fer una excepció.

Els terminis són setmanals: els mòduls s’obren cada dilluns, i les activitats s’han de fer abans del diumenge a les 23:55 h.

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i l'Escola Efa, cal fer i aprovar totes les activitats del curs.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

En inscriure's cal presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons cada cas.

Inscriu-te aquí

Mediació patrimonial i educació cultural

Eines per apropar el patrimoni cultural i turístic com a recurs educatiu

Inscriu-te aquí

Codi

S26.1-26

Impartit per

Helena Minuesa

Llicenciada en Humanitats i Màster en Gestió del patrimoni cultural per la Universitat de Barcelona.

Actualment és Tècnica superior de Cultura al CERC- Centre d'Estudis i Recursos Culturals de la Diputació de Barcelona (Gerència de Cultura) i combina la seva professió amb la tutorització dels cursos "Mediació del patrimoni cultural" i "Acció cultural per a la transformació social", dins l'àmbit dedicat a la Gestió Cultural d'Escola Efa. 

Ha sigut responsable, durant més de 13 anys, del servei educatiu dels Museus de Sant Cugat del Vallès, dissenyant, coordinant i implementant nombroses iniciatives per a garantir l'accés a la cultura per a tothom. Anteriorment havia sigut guia turística al Gran Teatre del Liceu i educadora als Museus de Sant Cugat.

"M'agrada imaginar-me com una persona promotora de projectes per a la democratització real de la cultura".

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat