Vetllador/a

Barcelona   Subvencionat Eines i recursos educatius

Dates del curs

01-04-2025 - 29-04-2025

Hores

40 h

Dates i horaris presencials

Dimarts, 01 d'abril de 09:00 a 14:00
Dimecres, 02 d'abril de 09:00 a 14:00
Dimarts, 08 d'abril de 09:00 a 14:00
Dimecres, 09 d'abril de 09:00 a 14:00

Veures totes les dates i horaris

Descripció:

L’escola és un espai d’intervenció educativa on cada cop més el concepte d’educació inclusiva substitueix el concepte d’integració. L’escola és conscient que s’ha d’adaptar al seu alumnat, sent capaç de modificar continguts i metodologies didàctiques per atendre a les necessitats de tots els alumnes. A partir d’aquest nou paradigma pren força la figura del vetllador/a escolar a l’aula, un perfil professional relativament nou que vetlla per garantir la participació dins l’escola d’alumnes amb necessitats especials.

El vetllador/a escolar no compta amb una formació específica per a portar a terme les seves funcions. Per això des de l’Escola Efa plantegem una formació que permeti adquirir les nocions bàsiques en les principals competències d’aquest perfil professional.

Dirigit a:

Situació laboral

  • Persones treballadores en actiu, aturades o autònoms.
  • Les persones que treballin a l'Administració Pública serà necessari que ens facin arribar un certificat expedit per la responsable de RRHH conforme la persona que vol realitzar la formació no està inclosa a l’àmbit d’aplicació dels acords de formació de les Administracions Públiques.

Ocupacions i llocs de treball relacionats

  • Tècnics en educació infantil.
  • Tècnics en educació especial.
  • Monitors de serveis a la comunitat.

Complir com a mínim algun dels següents requisits

  • Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.

Continguts:

MÒDUL 1. Funcions del vetllador/a escolar (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Descripció de les tasques i funcions d'un vetllador/a escolar.
    • Distinció del paper del vetllador/a amb el paper del mestre/a.
    • Identificació dels punts de col·laboració entre tots dos professionals.
  • Identificació de les relacions que s'estableixen entre les famílies, els alumnes amb alguna necessitat educativa i els diferents agents educatius.
    • Anàlisi de les necessitats emocionals que tenen les famílies que requereixen un vetllador/a escolar per al seu fill/a.
    • Identificació dels canals comunicatius i disseny de plans de comunicació.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Reflexió sobre l'actitud inclusiva del/de la vetllador/a escolar.
  • Assimilació de les diferències entre un vetllador/a escolar i altres tipus d'educador/a.
  • Respecte pel treball en equip entre educadors/es i valoració del mateix com a eix transformador social.
  • Adquisició d'eines pràctiques de la funció d'un vetllador/a.

MÒDUL 2. Classificació de les diferents diversitats funcionals (20 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Classificació de les diferents diversitats funcionals.
    • Identificació de les principals diversitats funcionals.
    • Identificació de les àrees daprenentatge relacionades amb cada diversitat funcional.
  • Descripció de les discapacitats sensorials.
    • Classificació de les discapacitats sensorials més comunes: auditives i visuals.
    • Identificació de la seva afectació al procés educatiu.
  • Explicació de les discapacitats físiques.
    • Classificació de les discapacitats físiques més comunes.
    • Identificació de les afectacions a nivell escolar.
  • Descripció de les discapacitats psíquiques.
    • Classificació de les discapacitats psíquiques més comunes.
    • Identificació de les afectacions a nivell escolar.
  • Explicació dels trastorns de conducta.
    • Classificació de trastorns de conducta més comuns.
    • Identificació de les afectacions a nivell escolar.
  • Aplicació de tècniques de suport.
    • Disseny d'adaptació curricular.
    • Eines i recursos per a la inclusió.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Responsabilitat i integració exhaustiva sobre diversitat funcional que requereix un/a professional vetllador/a.
  • Confiança en la capacitat de superació de dificultats de les persones amb què el/la vetllador/a treballa.
  • Adquisició d'eines positives per millorar les vides de les persones amb qui es treballa.

MÒDUL 3. Control postural i tècniques de prevenció d'accidents (10 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

  • Definició d'una bona higiene postural a l'exercici de vetllador/a escolar.
    • Distinció de les postures correctes corporals en funció de la limitació que l'alumnat presenti.
    • Anàlisi dels hàbits quotidians que ajuden a la prevenció.

Habilitats de gestió, personals i socials

  • Consciència de la importància duna bona higiene postural.
  • Preocupació per mantenir uns hàbits quotidians adequats per a la prevenció.

Objectius:

Objectiu general

Analitzar les actituds i habilitats personals en la tasca de les persones vetlladores escolars per poder donar una resposta educativa d'una manera efectiva i eficient a la infància i la joventut amb necessitats educatives especials.

Objectius específics

  • Identificar les funcions del vetllador/a escolar i relacionar-les amb tots els agents educatius implicats.
  • Distingir les diferents diversitats funcionals existents a l'alumnat.
  • Definir les claus d'higiene postural d'un vetllador escolar per prevenir accidents i dolors corporals.

Metodologia:

La formació té un marcat caire pràctic, actiu i participatiu. Es treballarà de forma individual i a través de la interacció entre iguals, utilitzant materials teòrics i pràctics com l’estudi de casos o la resolució de problemes reals que promouen l'aprenentatge constructiu, el pensament crític, habilitats de relacions interpersonals i de treball en equip.

Aquesta metodologia permet interioritzar les competències procedimentals per aplicar-les a la realitat laboral.

Avaluació continuada i certificació

Per obtenir el certificat del Consorci per a la Formació Contínua i de l'Escola EFA, cal fer i aprovar totes les activitats del curs, i complir amb l'assistència del 75%.

Observacions:

La formació no té cap cost per a l’alumne, ja que està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

Al inscriure's es demanarà la documentació acreditativa de la situació laboral.

Inscriu-te aquí

Vetllador/a

Acompanyament d'infants amb necessitats educatives especials. Inclusió escolar amb necessitats educatives especials

Inscriu-te aquí

Codi

S21.1-25

Lloc de realització

Escola EFA

C/ Ramón Turró 71
08005 Barcelona

Impartit per

Clara Vergés

Freelance emocionada de la creació i impartició de cursos en qualsevol modalitat. Li encanta inventar i que les persones aprenguin, tot unit és la fórmula resultant de la Gestió del Talent (la seva especialitat en Psicologia). 

"Si hi ha menjar per enmig i GOSSOS... no plego mai. Des del principi col·laborant amb Escola EFA, i espero que no acabi i dins la professió des de 1998".

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.

Més informació

Correu electrònic: info@escolaefa.cat