Les colònies escolars són encara, malgrat la seva llarga història i la gran riquesa dels seus continguts, un terreny poc explorat pel mòn acadèmic, de manera que les oportunitats d'estudi i recerca són molt nombroses i ofereixen espais d'innovació. Les empreses i entitats del sector suggereixen temàtiques concretes per estimular la investigació.
El Premi Colònies i Educació és una magnífica oportunitat per a aquells estudiants de disciplines lligades al món de l'educació, per obrir nous camins de recerca i investigació. Ens cal la perspectiva, el coneixement, l'experiència vital i la voluntat de renovació dels futurs professionals de l'educació. És per això que les entitats que promouen la plataforma Colònies i Educació volen animar els estudiants a aproximar-se al món de les colònies amb esperit crític, per aprofundir en les seves virtuts, però també per descobrir les possibilitats de creixement i millora.
Hem elaborat una llista de possibles temes de recerca acadèmica vinculats a les estades en colònies escolars per animar els estudiants del món de l'educació a fer els seus treballs de grau, de postgrau o màster sobre les colònies i els seus valors i potencials. A qualsevol que hi estigui interessat, a més, li facilitarem contactes i dades sobre les organitzacions, professionals, instal·lacions i projectes existents en l'actualitat. Ens cal més i nou coneixement per millorar la qualitat de les colònies escolars, i només l'aconseguirem si engresquem els joves estudiants a aproximar-s'hi.
PREMI INTERUNIVERSITARI COLÒNIES I EDUCACIÓ
Suggeriments sobre àmbits d’investigació i recerca pels treballs participants
– Les colònies escolars, perspectiva històrica de la seva evolució i contribució al sistema educatiu català.
– Relació curricular de l’escola amb l’oferta pedagògica de l’estades escolars.
– Anàlisi o comparativa de les diferents metodologies emprades tant a les colònies com a l’aula per a l’adquisició d’aprenentatges.
– Adquisició de competències personals i emocionals en el marc de les colònies.
– Impacte en les relacions interpersonals després de les colònies, entre alumnes i mestres i entre els mateixos alumnes.
– Treball i aprofitament de les colònies abans i després de l’estada, a l’escola.
– Els treballs de síntesi en estades fora de l’escola.
– La igualtat d’oportunitat en l’accessibilitat a les colònies escolars. Drets, dificultats, valoració de les famílies d’escoles que realitzen colònies i de les que no en fan. Estudi de la possibilitat que es conerteixi en un element de segregació.
– El possible impacte de la jornada intensiva en sortides i colònies escolars.
– Descripció i anàlisi dels perfils professionals de l’àmbit educatiu que intervenen en les colònies escolars
– Anàlisi dels continguts de la formació del professorat que es vinculen o es poden vincular a les estades en cases de colònies
– Transformació digital i incorporació d’eines tecnològiques en les colònies escolars
– Innovació en els programes educatius de les colònies escolars
– El treball en les estades de colònies amb infants i joves amb necessitats educatives especials
– Adequació i accessibilitat de les colònies per a col·lectius amb altres capacitats
– El treball de la creativitat i la iniciació en disciplines artístiques en el context de les colònies
– Anàlisi dels equips professionals (formació, competències, organització, mètode) de les empreses i entitats que gestionen estades en cases de colònies
– Alimentació i hàbits saludables com a part dels aprenentatges en les colònies escolars
HI ha una gran diversitat de colònies escolars, i no s’ha intentat mai un estudi o recerca sobre possibles tipologies i característiques. Suggerim quatre perspectives possibles per iniciar una recerca en aquest àmbit: