Animació Sociocultural

Online   Subvencionat Gestió Cultural

Del 09/04/2024 al 22/05/2024

L'Animació Sociocultural és una metodologia d’intervenció que promou la relació i la participació social i cultural. Aquesta pràctica educativa és fonamental per al desenvolupament democràtic i sostenible de les comunitats locals, així com per al desenvolupament harmònic de les persones que hi pertanyen.
Aquest curs et permetrà conèixer les bases d’aquesta metodologia i diferents estratègies de participació, canvi i transformació social.

Qualsevol persona que vulgui conèixer els fonaments de l'animació sociocultural i tingui interès en aquesta disciplina que promou valors com la diversitat, la llibertat o la participació.

Persones treballadores en actiu, aturades o autònomes.

Complir com a mínim algun dels següents requisits.

• Certificat de professionalitat nivell 1.
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica).
  • Títol Professional Bàsic (FP Bàsica)
  • Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria (ESO) o equivalent.
  • Títol de Tècnic (FP Grau Mitjà) o equivalent.
  • Certificat de Professionalitat de nivell 2.
  • Haver superat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà.
  • Haver superat qualsevol prova oficial d'accés a la Universitat.
  • Experiència professional
  • Es valorarà experiència professional en el sector objecte d'aquest.

MÒDUL 1: Introducció i modalitats a l'animació d'oci i temps lliure (8 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

• Definició de concepte clau al voltant de l'animació sociocultural
    • Marc de referència de l´animació sociocultural
    • Definició de l´animació en el context cultural actual
    • Rols i funcions de la persona animadora
  • Identificació de les modalitats d'animació
    • Cultural
    • Educativa
    • Econòmica

Habilitats de gestió, personals i socials

• Assimilació de conceptes claus de l'animació sociocultural i les seves modalitats per a la futura aplicació en diversos contextos socials

MÒDUL 2: Eines de planificació en activitats de lleure (8 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

• Definició de la pedagogia de l'oci i la seva aplicabilitat
    • Característiques i possibilitats educatives
    • Àmbits de la pedagogia del lleure: associacions, ludoteques, serveis i institucions culturals
  • Planificació d'activitats de lleure
    • Tècniques de grup adequat a la diversitat
    • Materials i espais didàctics
    • Regles per a la bona praxi de les tècniques de grup
  • Explicitació de la importància de la promoció de la salut i primers auxilis aplicats a la recreació
    • Introducció a l'educació per a la salut
    • Normes generals, precaucions i procediments de bones pràctiques per prestar primers auxilis

Habilitats de gestió, personals i socials

• Implicació amb les eines bàsiques per a la planificació d'activitats de lleure
  • Rigor amb les normes generals de primers auxilis en les activitats de lleure

MÒDUL 3: Dinàmiques de grup i activitats a l'espai d'oci (8 hores)

Coneixements/ Capacitats cognitives i pràctiques

• Explicació d'activitats al medi natural
    • Aplicacions als diferents camps de la vida social: escolar, familiar i de lleure
    • Campaments i acampades
    • Turisme rural
    • Activitats esportives al medi natural
  • Identificació de dinàmiques de grup a l'animació sociocultural
    • El joc educatiu: Educar jugant
    • Tipus i classificació de jocs
    • Animació d´ambients

Habilitats de gestió, personals i socials

• Disposició d'eines per al desenvolupament de dinàmiques de grup a diferents espais tenint en compte el joc com a eina educativa

• Distingir conceptes claus de l´animació sociocultural i les seves modalitats
  • Descriure eines de planificació d'activitats de lleure en diversos àmbits
  • Definir dinàmiques de grup en diversos contextos socioculturals

La organització permet treballar de forma asincrònica. De forma que cada participant, dins dels límits d’inici i finalització de cada tasca, podrà realitzar el curs en el moment que més li convingui. Es dissenya preveient una càrrega de treball per a l’alumne/a de 5 hores setmanals i es recomana connectar-se a la plataforma cada dos o tres dies.

La comunicació amb la tutora es podrà realitzar a través de la plataforma moodle en la que es realitza el curs. Els seus dubtes es podran fer arribar a través de correu electrònic obtenint resposta en un temps màxim de 48 hores (excepte si la consulta es realitza en divendres).

El curs no té cap cost directe per a l'alumnat i està 100% subvencionada pel Consorci per a la Formació Continua de Catalunya. A l'hora de la inscripció s'haurà de presentar la capçalera de la nòmina, el rebut d'autònoms o el document DARDO, segons el cas particular.

Per superar el curs s’han de realitzar totes les tasques en els terminis establerts (en el cas de que un alumne/a no pugui complir amb els terminis haurà de justificar-ho, prèviament, al tutor/a del curs, qui valorarà la possibilitat de fer una excepció).

Animació Sociocultural

Eines pel canvi i la transformació social

S2.1-24

Anna Estela. Formadora, educadora i tallerista. Tècnica en Activitats Socioculturals i Turístiques, Educadora Social i Mediadora Familiar. Colabora en cursos de monitores de lleure i de menjador i altres monogràfics amb l'Efa.

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.