Educació inclusiva: Autisme

Online   Subvencionat Eines i recursos educatius

Del 27/12/2022 al 12/02/2023

La intervenció educativa te una gran rellevància en l'evolució dels infants diagnosticats amb algun trastorn de l'espectre autista (TEA), des de l'educació podem contribuir activament en el seu desenvolupament i benestar.

Les persones diagnosticades amb algun trastorn de l'espectre autista (TEA) precisen d'una metodologia adaptada, reforç escolar i adaptació del currículum escolar.

Hi ha diverses teràpies i intervencions conductuals dissenyades per ajudar amb els trets característics específics i aportar una millora substancial en la qualitat de vida dels infants diagnosticats amb TEA; partint de que els trastorns de l'espectre autista no tenen cura, perquè no són cap malaltia.

Persones que treballen com a docents, mestres, professorat, monitoratge de lleure, vetlladores, monitores de suport, educadores socials... i professionals de l'educació.

1. Introducció

• Què és l'autisme?
  • Simptomatologia i graus.
  • Causes de l'autisme.
  • Característiques de l’autisme: motriu, emocional, comunicatiu, social i cognitiu.
  • Trastorns associats al autisme (comorbiditats).
  • Detecció i diagnòstic de l’autisme.

2. Neurodesenvolupament.

3. Avaluació Psicològica.

4. Orientació a la família.

5. Àrea educativa (escolar):

• Metodologies d’aprenentatge.
  • Sistemes de comunicació augmentativa (pictogrames).
  • Activitats segons objectius i ús dels centres d’interès de la persona amb autisme.
  • L’anticipació: recurs necessari en la quotidianitat escolar i fora d’ella (colònies, sortides...).
  • Activitats a realitzar segons les necessitats, dificultats i potencialitats de la persona amb autisme.
  • Col·laboració amb l’entorn social (pares i mares, família extensa, amistats, professionals externs a l’escola, etc.).
  • Relacions en l'entorn social: com ajudar-los a gestionar les relacions socials i millorar la socialització.
  • L’ús de les TIC i les Apps.
  • El joc com a eina de socialització i treball de les habilitats i capacitats.
  • Ús de programes gratuïts per crear material per l’alumnat amb TEA (exemple: canva).
  • Adaptacions curriculars significatives i no significatives (metodològiques).

6. Intervenció i necessitats psicopedagògiques i educatives.

• Saber identificar l’alumne i l’alumna amb autisme.
  • Saber orientar la pràctica professional a l’alumnat amb TEA en el marc de l’educació inclusiva.
  • Conèixer i dotar d’estratègies que afavoreixin l’atenció a l’alumnat amb TEA.
  • Obtenir recursos per atendre les necessitats psicoeducatives de l’alumnat dins l’aula ordinària.
  • Obtenir recursos per atendre a les famílies de l’alumnat amb TEA.
  • Conèixer la varietat de recursos i tècniques per el seu tractament i el seu procés educatiu.
  • Aprendre a orientar a la família del alumne i l’alumna amb autisme.

La organització permet treballar de forma asincrònica. De forma que cada participant, dins dels límits d’inici i finalització de cada tasca, podrà realitzar el curs en el moment que més li convingui.

Es dissenya preveient una càrrega de treball per l’alumne de 5 hores setmanals i es recomana connectar-se a la plataforma, com a mínim, cada dos dies.

Per superar el curs s’han de realitzar totes les tasques en els terminis establerts (en el cas de que un alumne no pugui complir amb els terminis haurà de justificar-ho, prèviament, al tutor/a del curs, qui valorarà la possibilitat de fer una excepció).

Educació inclusiva: Autisme

Recursos, eines i tècniques per treballar amb infants diagnosticats amb el Trastorn de l'Espectre Autista.

S15

Clara Vergés, psicòloga, assesora, coach  i formadora.

Núria García, pedagoga i psicopedagoga experta en educació emocional.

Aquest curs forma part del programa de Formació continua.